Kan ni förklara er prishöjning?

Hej, jag är en 30-åring man som inte nyttjat försäkringen de senaste 3 åren. Prisjusteringen för 2025 annonserades just till 9 procent, och för 2024 fick jag en höjning på 25 procent.
Jag bad om underlag för den extrema höjningen 2024, men fick endast svaret ”ökade omkostnader”. Att höja ytterligare 9% i år är inte rimligt. Det finns inte stöd i något index vad jag kan se. Förklara er!

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för viktiga synpunkter!

    I samband med förnyelsen av våra villkor ser vi över premierna. Om vi behöver göra en höjning av premien är det för att kunna fortsätta erbjuda samma kvalité på försäkringarna som tidigare. Priset (premien) är det vi behöver ta ut för att täcka våra kostnader.

    Du skriver inte vilken försäkring du har hos oss, men som ett exempel när det gäller vår Sjukvårdsförsäkring PrivatAccess handlar det om kostnader för vård, de vårdanställdas löner, medicin och nya operations- och behandlingsmetoder. En annan aspekt som har betydelse när det gäller samma försäkring, är att allt fler vänder sig till oss för vård med anledning av att det kan vara långa köer i den offentliga vården och det gör att våra skadekostnader ökar i samma takt.

    Om du har vår Sjukvårdsförsäkring PrivatAccess finns det möjlighet att välja en högre självrisk och därmed få en lägre premie. Självrisken kan ändras en gång per 12-månaders period. En ytterligare möjlighet är att sänka nivån. Försäkringen finns i nivåerna guld, silver och brons.

    Om du har en annan försäkring än PrivatAccess och som är tecknad med prisbasbelopp kan du ändra basbeloppet för att komma ner i premie. Viktigt är att du inte kan höja igen utan en ny ansökan och hälsodeklaration.

    Du är varmt välkommen att ringa oss på telefonnummer: 077–440 00 10 (knappval 5) om något av de nämnda förslagen ovan är aktuella för din del. Öppettider

    Bästa hälsningar
  • Hej,

    jag har livförsäkring, olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring hos er. Premien har nu höjts från 306 kronor i månaden till 510 kronor, vilket ger en höjning på 67 procent!? Hur är detta ens möjligt, eller rimligt för den delen?
  • Hej,

    Tack för att du hör av dig till oss!

    Den största anledningen till höjningen i ditt fall är att du har hamnat i nästa åldersintervall som är 55-67 år. Premien beräknas på nästkommande födelsedag. I övrigt hänvisar jag till det tidigare svaret i den här tråden.

    Med vänlig hälsning
  • Hej, nog för att min humor, likt mina knän, brister ibland är jag endast 30 vårar, född  mars 1994.

    Kan du se över min profil och se om något blivit fel.

    /Simon
  • Hej Simon!

    Den höjning som har skett för dig detta året är en generell höjning som gjorts.
    Anledningen till att vi höjer premien är för att kunna fortsätta erbjuda samma kvalité på försäkringarna som tidigare.

    Som min kollega skrivit tidigare så kan man höja självrisken för att få en lägre premie. Kontakta oss gärna via mejl eller telefon om detta är något som önskas.

    Mejladress: info@euroaccident.com
    Telefonnummer 077–440 00 10 Våra öppettider

    Med vänlig hälsning,

    Anna Kundservice
  • Hej Simon,
    det är mitt fel, för jag inser nu att jag råkat svara i din tråd. Ber om ursäkt!
    Mvh Pernilla
  • Hej!

    Vi ber om ursäkt att det blev rörigt i tråden. Vi skulle flyttat Pernillas fråga till en egen tråd.

    Vi önskar er en trevlig helg och hoppas ni fått svar på era funderingar.

    Med vänliga hälsningar
    Rebecca Skadereglerare
  • Min försäkringspremie är nu höjd till över 21 000kr per år. Det är mer än en fördubbling jämfört med föregående år. Det är helt orimligt och oacceptabelt att genomföra en sådan höjning utan förklaringar och förvarning. Vad ligger bakom ( mer än att ni inte vill ha kvar mig som kund)?
    Eva
  • Hej Eva,

    Tack för att du kontaktar Fråga oss.

    Den stora anledning till din premiehöjning är att du hamnat i nästa åldersintervall som är 65-67 år då premien beräknas på nästkommande födelsedag.
    I samband med varje års förnyelse ser vi över skadeutfallet för att se om premien behöver justeras så att vi kan behålla kvaliteten på försäkringen.
    Då det är längre köer i offentlig vården är det fler som utnyttjar vår försäkring.

    Hoppas att du fortsatt har förtroende och vill stanna kvar som kund hos oss.


    Med vänlig hälsning

    Marie Kundservice
  • Jag förstår. Så en 100% ökning beror på att:

    1) Jag har hamnat i ett åldersintervall för 65 + vilket inträffar först om tio månader!
    2) Jag har utnyttjat sjukvårdsförsäkringen vilket ger en högre avgift. Varför har jag då en försäkring om jag inte kan använda den utan att avgiften höjs till ockernivåer?

    Min föregående fråga var: Varför får man ingen förvarning om höjningen utan bara en faktura utan möjlighet att gåta ställning till om man vill säga upp försäkringen. Den har jag inte fått svar på.
    Eva
  • Hej Eva,

    Information om premien skickas ut ca en månad innan fakturan ska betalas och man kan då ta ställning till hur man vill göra.
    Vi har ingen uppsägningstid utan du kan säga upp din försäkring samma dag som du hör av dig till oss.

    Med vänlig hälsning
    Marie Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan komma att ses av alla men din e-postadress visas aldrig publikt.