Hur gör jag för att få ersättning om jag råkat ut för en arbetsskada?

Om du skadat dig i arbetet, eller på väg till eller från din arbetsplats, ska din arbetsgivare göra en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan.

Omfattas du av en arbetsskadeförsäkring ska du göra en anmälan till AFA Försäkring. Vid arbetsskada är det AFA som i första hand ska betala ersättning om du har haft kostnader på grund av skadan.

Du kan bara få ersättning för de kostnader du haft från en försäkring. Däremot finns det andra ersättningar, för till exempel sjukskrivning, bestående besvär och ärr, som du kan få från flera försäkringar.

Om du omfattas av en Olycksfallsförsäkring hos oss kan du göra en anmälan och få reda på vilken ersättning du har rätt till. Här kan du läsa om hur du gör en anmälan: Hur anmäler jag ett olycksfall?​​​
Sofie Skadereglering

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan komma att ses av alla men din e-postadress visas aldrig publikt.