Till senaste kommentaren

Måste den som är sjuk hålla reda på när hen ska söka ersättning?

När ett ärende ang en sjuk anställd inkommit till er måste den sjuke själv hålla reda på när hen ska söka ersättning från er. Eller får man blankett hem  då man är anmäld hos er?

Mvh
Sussi
Susanne

Kommentarer

  • Hejsan Sussi,

    Tack för att du kontaktar oss.

    Vi återkommer med svar till dig så fort som möjligt.

    På återhörande!

    Med vänlig hälsning
    Helene Kundservice
  • Hejsan Sussi,

    Tack för ditt tålamod.

    Jag är lite osäker på vad som menas med "ärende" men jag ska försöka förklara vad som gäller i de olika stegen som kan vara kopplade till ett sjukskrivningsärende.

    Gäller din fråga anmälan om ekonomisk ersättning efter 90 dagar så gäller följande. Om man har gjort en anmälan till oss efter att det passerat 90 dagar och/eller att det finns ett intyg som sträcker sig längre än 90 dagar då har vi möjlighet att handlägga ärendet och utbetala, förutsatt att ärendet blir godkänt. Utbetalningarna görs fr o m dag 91 i slutet av innevarande månad.

    Om man gjort en anmälan till oss utan att karenstiden på 90 dagar passerat eller att det saknas intyg som sträcker sig längre än karenstiden på 90 dagar då kommer vi inte att kunna handlägga klart ärendet. Vi skickar då ut ett bekräftesebrev och ber den försäkrade inkomma med nytt läkarintyg om/när det blir aktuellt med fortsatt sjukskrivning i mer än 90 dagar.

    Det är alltid den försäkrade som ansvarar för att inkomma med en anmälan och fortsatta läkarintyg. Vi skickar självklart en påminnelse i pågående ärenden där vi ser att fortsatta intyg inte inkommit förutsatt att det finns pågående utbetalningar från Försäkringskassan.

    Gäller din fråga anmälan om Rehabilitering ComeBack så måste den försäkrade själv höra av sig till oss när det börjar närma sig karenstidens slut eller när karenstiden passerat och det är dags att ansöka om ekonomisk ersättning. Det vill säga, vi skickar inte ut anmälan om ekonomisk ersättning per automatik.

    Hoppas ovan ger svar på dina frågor. Finns det fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Tjänstepension på telefon 0771-10 50 16 så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Våra öppettider.

    Varma hälsningar
    Selma Skadereglering
  • Hej Selma!

    Toppen fick precis svar på allt jag undrade över. väldigt tydligt och bra svar.


    Mvh
    Sussi
    Susanne
  • Hej Sussi,

    Tack snälla för din fina respons!

    Kommer du på fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.

    Önskar dig en fin dag!

    Varma hälsningar
    Selma Skadereglering

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan komma att ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.