Till senaste kommentaren

Premiebefrielse & Sjukförsäkring, hur aktiveras försäkringarna?

Jag förstår intre hur jag skall aktivera Premiebefrielse och sjukförsäkring, Jag har nu två anställda som har varit borta mer än 90 dagar. Den ena är på väg tillbaka delvis men den andra är fortsatt sjukskriven, Vad gör jag,
Er info hur man aktiverar försäkringen är minst sagt otydlig.

Kommentarer

  • Hejsan,

    Tack för att du kontaktar oss och tack även för viktig information om att du upplever att informationen är otydlig. Vi ska beakta det och jobba för ökad tydlighet.

    Jag skickar din fråga till min kollega på aktuell avdelning så att du får den bästa vägledningen gällande din fråga.

    Vi återkommer!

    Med vänlig hälsning
    Helene Kundservice
  • Hej,

    Tack för att du hört av dig till oss med bra synpunkter och tack för ditt tålamod!

    Om jag förstått rätt gäller frågan premiebefrielse som är kopplad till er fakturering.

    Premiejusteringar aktiveras i samband med att medarbetaren gör en anmälan till oss. Förutsatt att den försäkrade medarbetaren blir berättigad till ersättning sker utbetalningar från oss fr o m dag 91 och därmed premiebefrias även samtliga moment som är kopplade till tjänstepensionsavtalet som företaget faktureras för. 90 dagars karens gäller således både för utbetalning av ersättning och premielättnader. Premiebefrielsen görs utifrån aktuell sjukskrivningsgrad. Eftersom våra avtal faktureras i förskott sker premielättnader oftast retroaktivt och ni som försäkringstagare (premiebetalare) underrättas om aktuella justeringar på fakturaspecifikationen.

    I just detta fall behöver jag be dig att ta kontakt med era medarbetare för att säkerställa att det gjorts anmälan till oss. Om ärenden inte anmälts har vi inte heller möjlighet att aktivera premiebefrielse för er som försäkringstagare.

    Om medarbetarna är osäkra på hur man gör en anmälan är de varmt välkomna att höra av sig till oss på Tjänstepension för vidare information och hjälp med anmälan. Tjänstepension skador nås på telefon 0771-105 016. Våra öppettider.

    För mer information tveka inte att kontakta ansvarig försäkringsrådgivare som har hand om ert /era avtal hos oss. Rådgivaren kan hjälpa er med en genomgång av ert /era avtal hos oss inte minst för att säkerställa att den information ni har sedan tidigare fortfarande är aktuell. De kan i vissa fall också hjälpa till med faktureringsfrågorna, beroende på vilken typ av avtal som tecknats.

    Hoppas ovan besvarar dina funderingar kring premiebefrielse annars är du självklart varmt välkommen att höra av dig.

    Varma hälsningar
    Selma Skadereglering

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan komma att ses av alla men din e-postadress visas aldrig publikt.